Hyperkrátka tvorba

História literatúry nám ukazuje žánre rôzneho druhu. Poézia, próza, faktická literatúra a mnohé ďalšie druhy zapĺňajú náš každodenný priestor. Mnohé sú na popredí. Ako napríklad návody na to ako správne chudnúť. Alebo návody ako správne ochrániť dieťa pred ochorením pomocou čistiacich prostriedkov navzdory všeobecnej očkovacej povinnosti všetkých občanov. Avšak niektoré literárne útvary sú v úzadí. Niektoré dokonca v takom úzadí, že počet ľudí, ktorí vedia o ich existencii sa môže rovnať počtu mláďat nosorožcov, ktoré sa pod ťarchou hypoték rozhodli emigrovať na priľahlé planéty Slnečnej sústavy. A to nie je ľahké sústo. Preto som sa rozhodol jednu takúto literárnu kategóriu dnes predstaviť. Tou kategóriou je hyperkrátka tvorba.

Hyperkrátka tvorba je tvorba, ktorá sa vyznačuje, nie prekvapujúco, svojou krátkosťou. Táto krátkosť je dokonca ťažko definovateľná. Mnohokrát si počas tvorby hyperkrátkej tvorby jej autor ani neuvedomuje, že niečo tvorí. Alebo niečo tvorí a veľdielo hyperkrátkej tvorby pretvorí na klasický literárny paškvil. Poďme si uviesť niektoré príklady hyperkrátkej tvorby.

Ako prvý uvediem príklad zo žánru dôverne známeho - žánru snáď romantického. Toto dielo má neznámeho autora, ktorého sa nepodarilo vypátrať ani po dôkladnom skúmaní mnohých zdrojov.

- "Poďme sa bozkávať!"
- "Tak dobre."

Ako si môžete všimnúť, v tomto diele je uchovaných mnoho ľudských pocitov. V prvom rade ide o lásku, príťažlivosť. Ale pozorný čitateľ si všimne aj určitú váhavosť. Znamená odpoveď "Tak dobre" jednoznačný súhlas, alebo len nutný súhlas s predpokladom neskoršieho odbytia neodbytného dobyvateľa? Zároveň sa dá na tento literárny skvost nazerať z úplne iného pohľadu. Je to azda stretnutie rodinných príslušníkov po rokoch, ktorí sa chcú len vrúcne vyobjímať a vybozkávať na líca? Tento príklad veľmi trefne odhaľuje krásu hyperkrátkej tvorby. Dá sa na ňu nazerať rôznymi pohľadmi podľa aktuálneho čitateľovho rozpoloženia.

Uveďme ďalšie príklady z výročnej ročenky spolku hyperkrátkej tvorby, v skratke SHYT, ktorá už žiaľ nevychádza.

- "Bolí?"
- "Veru bolí!"

Toto dielo zaznamenalo značný rozruch medzi stomatologickými čitateľmi, ktorí dokonca spisovali petíciu za zakázanie diela.

- "Ktorým smerom treba ísť?"

Toto hyperkrátke dielo vyvolalo v spolku SHYT značný rozruch svojou strohosťou. Avšak čo zanedbalo strohosťou, doplnilo svojou filozofickou plnosťou. Ktorým smerom treba ísť? Ľudstvo už dlhé storočia nevie nájsť definitívnu odpoveď na otázku tohoto veľdiela.

- "Au!" ozvalo sa.

Dielo s príznačným názvom "Au" bolo publikované ako prvé hororové dielo hyperkrátkej tvorby. Ako prvé vyrukovalo s použitím popisného dodatku priamej reči. Dodnes mu túto vlastnosť niektorí autori vyčítajú. Avšak kvality diela sú nepopierateľné. Jeho obraznosť sa dodnes nepodarilo dosiahnuť žiadnemu ďalšiemu dielu.

Uvedené príklady sú len veľmi malou kvapkou v mori hyperkrátkej tvorby, ktorá je tak opomínaná v mori všetkej tvorby. Dúfam však, že navzdory jej krátkosti si nájde nových čitateľov a prežije našu, aj tie nasledujúce generácie.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Nadprirodzenie

Prečo sneží

Večera pre Kristínku